Konsument lepiej chroniony

2015-02-18 13:49:02(ost. akt: 2015-02-18 13:50:11)
Pod koniec ubiegłego roku weszła w życie ustawa o prawach konsumenta. Przepisy, co nietrudno zauważyć zmieniły się na korzyść konsumentów. – Zmieniły się reguły dotyczące sprzedaży przez internet, na pokazach, prezentacjach, a także w sklepach tradycyjnych – mówi Katarzyna Kostiuk, powiatowy rzecznik konsumentów.
Pod koniec grudnia, w związku z wejściem w życie ustawy o prawach konsumenta zmieniły się reguły dotyczące sprzedaży przez internet, na pokazach, prezentacjach, a także w sklepach tradycyjnych.
– Sprzedawca sklepu stacjonarnego i internetowego zobowiązany będzie do pełnej informacji o łącznej cenie do zapłaty, kosztach zwrotu produktu w przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość, czy poza lokalem. Każda dodatkowa płatność będzie wymagała bezspornej zgody konsumenta – mówi Katarzyna Kostiuk, powiatowy rzecznik konsumentów.

Ustawa wydłuża też czas na odstąpienie kupującego od umowy zawartej przez internet oraz na pokazie z 10 do 14 dni. W przypadku braku poinformowania konsumenta o prawie do odstąpienia od umowy termin ten wydłuża się z obowiązujących dotąd 3 miesięcy do 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy lub otrzymania towaru. Uregulowano też kwestię kosztów odesłania towaru. – Warto wiedzieć, że w sytuacji rezygnacji z zakupów – to konsument poniesie koszty odesłania towaru, a sprzedawca zwróci oprócz ceny produktu także koszt jego wysłania, ale tylko najtańszy przez siebie oferowany – mówi rzecznik. – Poza tym jeżeli chodzi o e-sprzedaż konsument ma prawo obejrzeć dostarczony towar w taki sposób, w jaki mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym – dodaje.

Kolejna zmiana dotyczy zamawiania usługi lub towaru. Konsument musi wyraźnie potwierdzić, że wie o konieczności zapłaty za nią. Jeżeli zamówienie odbywa się przez naciśnięcie przycisku lub użycie podobnej funkcji, sprzedawca musi zadbać o ich czytelne oznaczenie słowami "zamówienie z obowiązkiem zapłaty" lub innym o podobnym znaczeniu. Co bardzo ważne w myśl przepisów nowej ustawy  nie można będzie zawierać umów wyłącznie na podstawie zgody wyrażonej przez konsumenta w czasie rozmowy telefonicznej ze sprzedawcą.
Zmiany dotyczą również okresu gwarancji. – Jeżeli gwarant nie określił czasu obowiązywania gwarancji - trwa ona dwa lata. Ponadto 14 dni to czas, w którym gwarant musi naprawić lub wymienić towar, chyba, ze w dokumencie gwarancyjnym jest inny termin – mówi rzecznik.

Więcej informacji można znaleźć na www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl, która opisuje szczegółowo prawa konsumentów i obowiązki sprzedawców. – Przedsiębiorcy korzystając z prostych przykładów, mogą łatwo i szybko zapoznać się np. ze zmianami w procedurze reklamacyjnej, dowiedzieć się, czy wszystkie produkty są objęte rękojmią – kończy.

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Janek #1669711 | 83.23.*.* 19 lut 2015 11:08

    Oczywiście, że ustawa zmienia prawo na dużą korzyść konsumenta, ale nie można mówić, że ogranicza przedsiębiorców. Dlaczego? Bo konsument też ma mnóstwo obowiązków. Na przykład przy zakupie przez internet nie można robić nie wiadomo czego, a potem towar oddać w ciągu 14 dni. Są pewne ograniczenia, które nakłada własnie wprowadzona nowa ustawa. Znalazłem to info na tym blogu, bo tutaj jest to dobrze opisane http://prokonsumencki.pl/blog/konsument- ma-prawo-korzystac-z-towaru-przed-odstap ieniem-od-umowy-tylko-tak-jak-robilby-to -w-sklepie-stacjonarnym/

    odpowiedz na ten komentarz

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5